Poslední premiéra roku v Mahenově divadle: Janošík znovu na scéně

 Poslední premiérou Národního divadla Brno v letošním roce se stalo uvedení inscenace režiséra Martina Františáka “Janošík Revisited” na motivy známého dramatu Jiřího Mahena, poprvé uvedeného na brněnské scéně v roce 1910. 

 Anglické slovo “revisited, ” použité v názvu nové inscenace Mahenova Janošíka v Národním divadle Brno, má více významů: “revidovaný”, tedy upravený, znovu zpracovaný, případně znovu navštívený. Všechny se dobře hodí k pojmenování práce brněnské dramaturgie a zejména pak autora nové inscenace s původním Mahenovým textem, oslavujícím legendárního slovenského zbojníka Juru Janošíka.

S odstupem více než sta let od vzniku této hry legenda o spravedlivém Janošíkovi, který bohatým bral a chudým dával, ztratila mnohé z původního koloritu. Mohou za to dějinné události, které diváka nutí vnímat romantickou pohádku s valaškami a kroji dnešníma očima. Tím více však vynikly základní otázky, na které se režisér Martin Františák při práci na Mahenově textu soustředil: Jak čelit zlu? Ve jménu čeho lze zabíjet? Kam až může zajít proměna osobnosti člověka, který se dá na zboj?  Jak dalece dokáže člověka změnit moc a sláva?

Obnažení základního poselství díla a přesazení janošíkovského příběhu do dnešní doby se Františákovi povedlo na jedničku. Nejde však jen o nějaké vnějškové přenesení příběhu v čase. Režisérovi se díky skvělé spolupráci se scénografem Markem Cpinem, autorkou kostýmů Markétou Oslzlou-Sládečkovou, hudebním skladatelem Nikosem Engonidisem (celé představení provází přímo na scéně v muzikantském duu s Jitkou Šuranskou) a samozřejmě také s herci podařilo vytvořit skutečně komplexní, na všechny smysly současného diváka působící dílo, které je radost sledovat.

Jako vynikající se ukázalo především obsazení hostujícího Dominika Telekyho do hlavní role. Mladý muž, přímo sršící energií, podal obdivuhodný výkon pěvecký, herecký i taneční. Skvěle si vedli také Petr Bláha, Pavel Dousek, Martin Sláma a Petr Halberstadt v rolích zbojníků, Elena Trčková v roli Anky, Jana Štvrtecká (cigánka) i Monika Maláčová ve dvojroli Ančiny matky a bílého “anděla smrti” - jakubiskovské postavy proplouvající scénou a posouvající děj až k tragickému závěru. Šťastné bylo i zapojení emeritních členů souboru. Na diváky čeká působivá koláž dramatických scén, lidových balad i moderních improvizací na elektrofonickou kytaru - na všechny smysly působící divadelní kus, schopný oslovit našeho současníka. Návštěva některé z repríz v brněnském Mahenově divadle slibuje jedinečný zážitek.

Fotografie Jakub Jíra

Fotogalerie