Taneční Amadeus zahájí Dance Brno

 Amadeus Mozart. To je název úvodního představení baletního festivalu Dance Brno, které uvede 23. května brněnské Národní divadlo v budově Reduty na Zelném trhu, jež byla dějištěm koncertního vystoupení jedenáctiletého Amadea v roce 1767.

 Dvouhodinový program, složený ze tří samostatných choreografií na mozartovské téma, nastudovali tři mladí choreografové spojení svou tvorbou s Brnem. Autoři dostali příležitost vytvořit pro tento “mozartovský” divadelní dům dílo, inspirované některou stránkou Mozartova života či tvorby.
Bělorus Uladzimir Ivanou, který je členem brněnského baletu od sezóny 2010/2011 (od letoška jako sólista), zvolil téma svatby mladého Amadea s Konstancí, ve kterém nechybí ani peripetie Mozartova konfliktu s otcem Leopoldem. I když se až do Leopoldovy smrti nepodařilo dobré vztahy geniálního tvůrce s otcem obnovit, Leopoldův odchod Amadea bolestně zasáhl pocity viny za to, že opustil otce, který ho vychoval a dal mu hudební vzdělání. Právě o tom vypráví Uladzimir Ivanou v dějové choreografické zkratce nazvané Metanoia, což můžeme přeložit jako pokání.
“Hodně jsem Mozarta poslouchal. Měl velký dar tlumočit hudbou vše co cítí člověk: radost, strach, lásku, erotiku, smutek, prostě všechno. Snažil jsem se tento pocit vyjádřit – v abstraktní i vyprávěcí rovině - ve své miniatuře Opus Amadei – Dílo Amadeovo, ” říká o své choreografické impresi Dan Datcu, který si pro ztvárnění svých dojmů z tvorby hudebního génia vybral nejen ukázky z Mozartovy mnohotvárné tvorby, ale pomohl si také citacemi z tvorby Giovanniho Battisty Pergolesiho a Adama Sojky. Datcu, absolvent Rumunské národní baletní akademie Florie Capsali v Bukurešti, působil v letech 2014-15 jako demisólista v Baletu NdB, nyní je členem baletního souboru Mecklenburgského státního divadla.
Závěrečnou část triptychu (hudba W.A. Mozart a José Mora) vytvořila valencijská rodačka Carolina Isach, která od roku 2014 tančí v Baletu NdB. Své choreografii dala jméno Solipsistic, připomínající filosofickou školu založenou na krajním subjektivismu (existuje pouze moje vědomí, nic mimo ně neexistuje) a jako motto své kreace zvolila výzvu “otevři své smysly.” “Mozart měl skvělé nadání spojit umění a prosté lidství. Snažila jsem se uvést jeho dílo do rámce moderní doby, která na jedné straně spojuje lidi díky sociálním sítím na velké vzdálenosti, na druhé straně nám přílišným množstvím signálů fakticky bere schopnost uvědomit si co vlastně jsme a co chceme,” charakterizovala svoje choreografické snažení temperamentní Carolina Isach. Podobně jako Dan Datcu, také ona využila pro svoji choreografii vedle Mozartovy hudby také práci jiného skladatele – tentokrát Josého Mory.
Představení Amadeus Mozart – pohled tří mladých choreografů a jejich mladých kolegů tanečníků z Baletu Národního divadla Brno na věčně inspirujícího Mozarta – je vskutku reprezentativním zahájením jedinečné přehlídky deseti špičkových baletních divadel ze zemí, jež získaly samostatnost po rozpadu rakousko-uherského soustátí. Tvůrčí elán, výborné nápady a motivace být nejlepší – to jsou chvályhodné charakteristiky současného brněnského baletu. Platí to již delší dobu, takže přátelé tanečního umění v Brně se mají na co těšit – nejen při reprízách v této (19.5. a 6.6.) a v příští sezóně.

Fotogalerie