Jižní Morava na cestách: jarní veletržní maraton

První čtvrtletí roku bývá velmi rušné na veletrhy cestovního ruchu. Návštěvníci si na nich vybírají dovolenou na nadcházející sezónu či hledají inspiraci pro nové cesty. My jsme spanilou jízdu po tuzemských i zahraničních veletrzích letos zahájili v hlavním městě Litvy. Na veletrhu Adventur ve Vilniusu, který se konal na konci ledna, byl největší zájem o naše jeskyně, což je něco, co v turistické nabídce baltské zemi chybí.

V posledních letech se osvědčuje spojení veletrhu cestovního ruchu s veletrhem sportovního vyžití nebo například s karavaningem a vybavením na camping. Nejinak tomu bylo v Mnichově na veletrhu f.re.e, jednom z největších veletrhů cestovního ruchu v Německu a největším svého druhu v Bavorsku. Na letošní ročník na mnichovské výstaviště dorazilo v únoru asi 140.000 návštěvníků. Potvrdil se zde zájem bavorských turistů o aktivní turistiku a o informace o možnostech cestování s obytným vozem. 

Následoval veletrh Ferie for Alle v dánském Heringu uprostřed Jutského poloostrova. Toho jsme se účastnili za Jižní Moravu poprvé a byli jsme překvapení velikostí celé akce. Do, ve zbytku roku ospalého městečka, se koncem února sjelo na 60.000 cestování chtivých návštěvníků ze všech koutů Dánska. Veletrh Ferie for alle je tradiční zastávkou pro celé rodiny, které přijíždějí ve velkém i svými obytnými vozy a v okolí veletržního areálu vzniká rozsáhlé parkoviště karavanů. Dánové si zde za výhodné ceny objednávají zájezdy a samozřejmě se zajímají i o nové destinace pro své výlety. Opět rezonovalo téma karavaningu a obytných vozů. Dánské turisty u nás láká příroda, památky UNESCO, golf a hodně slyší na Moravský kras. 

V polovině března proběhly současně dva veletrhy v místech našich dvou významných trhů: Ferienmesse ve Vídni a Holiday World v Praze. Pro vídeňský dovolenkový veletrh letos Česko zastávalo roli partnerské země. V roce 2023 do ČR přijelo bezmála 320.000 rakouských turistů a vedle Prahy jsou právě Jihočeský a Jihomoravský kraj ty, kam míří nejčastěji. Na veletrhu se prezentovalo 450 vystavovatelů z 36 zemí a přišlo na něj asi 36.600 návštěvníků. 

V Praze jsme využili možnost prostřednictvím grafického zpracování stánku prezentovat MojaKartu – novou turistickou kartu pro objevování Jižní Moravy. Díky tomu si novinky všimlo hodně návštěvníků a na možnosti využití MojaKarty se hodně ptali. Věříme, že benefity, které karta pro cestování po našem regionu přináší, letos potěší mnoho turistů. Náš potěšila v Praze ještě jedna věc: za projekt Brno Convention Bureau jsme převzali první cenu ve Velké ceně cestovního ruchu, kterou pořádá agentura COT, v kategorii Nejlepší elektronický projekt za mobilní aplikaci pro pořadatele eventů na jižní Moravě. Podle poroty se jedná o výbornou pomoc pořadatelům eventů. Aplikaci porota shledala jednouchou a přehlednou a kvitovala, že propojuje sektor MICE s klasickým turismem. 

Jen o týden později jsme se vydali do Wroclavi oslovat polské návštěvníky. Těch loni, podle oficiálních statistik ČSÚ, přijelo na jižní Moravu 161.000 a tvořili 14 % všech zahraničních hostů. Návštěvníci veletrhu MTT Wroclav ocenili naše letáčky i verzi webu přeložené do polštiny. Zájem byl mezi návštěvníky hlavně o Moravský kras, jeskyně naše severní sousedy zkrátka táhnou.

Jarní maraton veletrhů jsme uzavřeli účastí na vídeňském outdoorovém festivalu (nejen) pro cyklisty Argus Bike. Krásné počasí na prostranství přes radnicí přitáhlo rekordní počet návštěvníků. Zájem o stánek CzechTourism byl velký a nejvíce pochopitelně cyklisty lákala jižní Morava díky své blízkosti. Vlak z Vídně do Břeclavi dopraví rakouské výletníky během chvilky a pak už nic nebrání objevování krás našeho kraje.